Vanliga frågor

Min granne spelar musik för högt, vad gör jag?
Börja med att gå och prata med grannen. Om det spelas för högt sent på kvällen så bör man sänka ljudet.

Om du störs av din granne för att denne inte följer föreningens trivselregler kan du ringa Securitas störningsjour, mer information hittar du här.
Telefonnummer: 010-470 55 10

Vi saknar något eller vill ha något förändrat i föreningen, vem kontaktar jag?
Du kan antingen prata direkt med någon i styrelsen, skriva ett meddelande via ”kontakt”-formuläret eller lämna ett brev i postlådan märkt ”Brf. Ärlingheden II”. Skriv lite kort vad du vill och dina kontaktuppgifter.

Vi vill bygga om/renovera i lägenheten, vad får vi göra och inte?

Detta får ni göra

  • Ommålning, tapetsering och ny golvläggning
  • Rivning av väggar som saknar bärande egenskaper och som tillhör lägenheten

Detta kräver styrelsens tillstånd

  • Ingrepp i bärande konstruktion
  • Ändring av befintliga ledningar för avlopp, värme, el och vatten
  • Annan väsentlig ändring av lägenheten

Ska ni bygga om och renovera så är det alltid bra att kontakta styrelsen.

Vi vill bygga ut altanen, vilka regler gäller?
Det finns vissa regler för utbyggnad av altan, dessa är samlade i ett dokument som finns att ladda ner på denna sida.

Vem ansvarar för underhållet av lägenheten?
I en bostadsrättsförening delas ansvaret för underhåll mellan bostadsrättsföreningen och bostadsrättshavaren. På denna sida kan du se vem som ansvarar för vad.

Vad gäller kring rabatter och annat på balkongen?
Det är ok att ha blommor, möbler etc. på balkongen. Det som inte är ok är när det är på utsidan av balkongen eller finns möjlighet att något kan ramla ner. Detta eftersom föreningen då blir skadeståndsskyldig om någon skulle bli skadad. Undrar du över något så kontakta styrelsen innan du sätter upp något.

Vi undrar vilka möjligheter det finns kring TV/Bredband/Telefoni i föreningen?
Vi har avtal med Telia och ni har möjlighet till att beställa TV/Bredband/Telefoni genom dem. Ni hittar mer information på Telias webbplats. Det går även att ringa till Telias kundtjänst 020–755 766.  För support/felavhjälpning ringer man Telia på 020–240 250.

Vi behöver fler nycklar, hur gör vi?
Alla nycklar inom föreningen är kopieringsskyddade, därför krävs det att beställningen görs av föreningens nyckelansvarig. Priset är 240 kr/nyckel och betalning sker i förskott till nyckelansvarig. För att beställa fler nycklar skicka e-post till styrelsen@brfarlingheden2.se, ange ditt namn, lägenhetsnummer, telefonnummer samt önskat antal nycklar så kommer du att bli kontaktad via e-post eller telefon.